Kundeservice

Finn svaret på det du lurer på selv, send en melding eller ring. Det er opp til deg.

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Klikk på kategoriene og spørsmål og svar åpnes nedenfor.

  • Boliglån
  • BankID
  • Betaling i nettbanken
  • Signer dokumenter
  • Kundeforhold
  • Konto
  • Kort
  • Mobilbank
  • Nettbank
  • Avtalegiro
  • eFaktura
  • PSD2
  • Rammelån
  • Reiseforsikring

  • Hvordan søker jeg lån på nett?
      1. Registrer deg og eventuell medlåntaker som kunde: bli kunde
      2. Logg deg inn i nettbanken for å søke lån
      3. Identifiser deg med BankID, da hentes kontaktinformasjonen din opp og eiendommer du eventuelt eier i dag
        1. Er du gift/samboer og dere begge er eiere av boligen som stilles som sikkerhet, MÅ begge registreres som låntakere i søknaden.
        2. Ha e-post og telefonnummer til eventuell medlånetaker tilgjengelig.
      4. Fyll inn feltene etter beste evne, så korrekt som mulig
      5. Gi samtykke til at vi kan innhente opplysninger som lønnslipper og skattemelding fra Skatteetaten. Da blir det enklere for deg.  Det kan også hentes inn i etterkant eller for medsøker ved å gi samtykke her.
      6. Se over og send inn søknad
        1. Ved refinansiering skriv i kommentarfeltet hva pengene skal brukes til
        2. Ved flytting av lån fra annen bank fyll inn lånenummer
        3. Legg ved husleiekontrakt og kjøpekontrakt for eiendom vis du har dette
      7. Søknaden vurderes og vi sender deg et tilbud
      8. Etter at du har signert lånedokumentene og returnert tilbudet blir pantedokumentene tinglyst
      9. Lånet utbetales
  • Hvordan flytter jeg boliglånet?
    • Boliglånet flytter vi for deg når du søker og får innvilget lån hos oss. I første steget velger du «Flytte lån fra annen bank» under valget «Låneformål».

      Fyll inn lånenummer i kommentarfeltet før søknaden sendes inn.

      Skal du øke lånet må du også skrive hva pengene skal brukes til.

  • Hva er belåningsgrad?
    • Forholdet mellom hvor mye du har i egenkapital og boligens verdi kalles belåningsgrad. Altså hvor mye du må låne av boligens verdi.

  • Kan jeg søke om finansieringsbevis?
  • Kan jeg få avdragsfrihet?
    • Ja, du kan avtale å ikke betale avdrag i en periode, det vil si bare å betale renter. Lån må ligge inntil 60 % av verdien på boligen. Vi tilbyr avdragsfrihet inntil 2 år.

  • Kan jeg få fast rente? (binde renten)
    • Nei det tilbyr vi dessverre ikke.

  • Er det krav til å være første bolig?
    • Nei, det er ingen krav om det er din første bolig du skal søke lån til. Eneste kravet er at én av lånetakerne er under 34 år for boliglån for unge.

  • Er det krav om at det må være et nybygg?
    • Du kan søke og få boliglån fra oss uavhengig type bolig. Brukt, som de fleste boliger er, nybygg, leilighet eller enebolig osv. spiller ingen rolle.

  • Hvem kan søke om boliglån?
    • De aller fleste kan søke om boliglån på nybygger.no, så lenge man har:

      • Fylt 18 år
      • Norskfødselsnummer
      • Folkeregistrert adresse og bostedsadresse i Norge

      Se alle våre krav til lånekunder

  • Har størrelsen på lånet noe å si for renten?
    • Nei, det er lik rente for alle kunder så lenge du innfrir kravet til lånet. Ingen forskjellsbehandling eller spesielle krav.

      I tillegg til belåningsgrad, har Boliglån 75 % og Rammelån krav om over 2. millioner i lån.

  • Har dere mellomfinansiering?
    • Nei, dessverre tilbyr ikke vi ikke mellomfinansiering gjennom nybygger.no Har du behov for dette kan du kontakte Sparebanken Øst.

  • Hva slags type sikkerhet godtas? (pant)
    • Produktet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet. Kombinasjon med pant i flere eiendommer er ikke mulig ved dette produktet.

      • Fast eiendom
      • Borettslagsleilighet

      Pant i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.

  • Får jeg faktura for nedbetaling av boliglånet?
    • Vi sender ikke ut faktura for nedbetaling av boliglån, verken elektronisk eller i posten.

      Du betaler ned på boliglånet med fast trekk på en konto i nybygger.no. Sørg for å ha nok penger på konto ved forfallsdato.

      Belastningskonto finner du ved å se på detaljer på boliglånet i nett- mobilbanken. Der ser du også forfallsdato og sum.

  • Hva er lånenummer?
    • Det er det samme som kontonummeret på lånet.

  • Hvordan bruke BSU for å betale ned på boliglånet?
    • Ønsker du å betale ned på boliglånet med BSU må pengene stå i samme bank som boliglånet. Altså flyttes over til nybygger.no

      Ta kontakte med oss via «Sikker melding» fra nett- og mobilbanken så ordner vi dette for deg.

      Slik gjør du det:

      Først må du oppgi BSU-kontonummer samt kontaktinformasjon til banken du skal flytte BSU fra.
      Vi sender deg skjema for signatur som vi må sende deg per post og du returnerer til oss.
      Vi ber om flytting av din BSU konto i annen bank.
      Når vi mottar opplysninger samt saldo på konto vil BSU opprettes her.

      Dette er dessverre en prosess som vil ta noe tid.

  • Kan jeg bruke BSU for å betale ned månedlig på boliglånet?
    • Ja det er mulig å betale ned på boliglånet med BSU-midlene hver måned.

      Dessverre går ikke dette av seg selv. Du må hver måned sende oss en sikker melding om at din BSU skal benyttes som terminbeløp for nedbetaling av boliglånet.
      Merk at BSU-kontoen må være flyttet over til nybygger.no

  • Hjelp, det er mange ukjente begreper
    • Er du usikker på noen av ordene og begrepene som brukes om boliglån og boligkjøp? Vi har laget en oversikt med forklaringer til deg.

  • Kan jeg bestille BankID?
    • Nei, dessverre. Vi utsteder ikke BankID.  Du må benytte BankID fra annen bank.

  • Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
    • SAOENO22XXX

  • Hva er IBAN?
    • IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

  • Hvor finner jeg Årsoppgavene?
    • Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på Vis dokumenter.

  • Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.

  • Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
    • Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på teksten «Opprett en fast overføring». Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan velge hvor ofte oppdraget skal utføres og sette en sluttdato for den faste overføringen.

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvordan bekrefter jeg en betaling?
    • Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.

      Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

      Eksempel på bekreftelse av betaling når du er logget inn uten BankID - Bilde 1Eksempel på bekreftelse av betaling når du er logget inn uten BankID - Bilde 2

      Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

      Eksempel på bekreftelse av betaling når du er logget inn uten BankID - Bilde 3

  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som for eksempel e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Hvor finner jeg dokumentene jeg skal signere?
    • Du finner dokumentene dine fra Signer dokumenter siden. Vi har også sendt deg en lenke til e-signeringsportalen på SMS og e-post. Du kan alltid gå tilbake hit for å signere dokumentene dine.

  • Hvordan logger jeg på?
    • Bruk BankID med kodebrikke for å få tilgang til dokumentene som er klare til signering.

      Signer dokumenter

      For å signere dokumentene må du bruke BankID med kodebrikke

      Løsningen vises best på en stor skjerm som PC eller nettbrett.

  • Jeg har fått SMS og e-post om at jeg har en avtale klar for signering, hva gjør jeg?
    • Følg lenke i SMS/e-post, fra meny på nettsiden eller gå rett til siden for signering av dokumenter her.
      Her finner du en oversikt over hvilke dokumenter som er klare for signering.

      Du må godkjenne og signere ett og ett dokument. Husk at du må ha Adobe Reader.

  • Hvordan signerer jeg?
    • Du signerer med BankID. Følg anvisningen på siden.

  • Jeg får ikke åpnet dokumentet, hva gjør jeg?
    • Dokumentene kommer i PDF-format, og du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese  denne typen dokumenter. Du kan laste dette programmet ned gratis på adobe.no.

  • Må jeg signere alle dokumentene hver for seg?
    • Ja, alle dokumentene krever at du signerer hver for seg. Dokumentene ligger etter hverandre i rekkefølge og du åpner og signerer et og et dokument.

  • Hvordan vet jeg at dokumentene er signert?
    • Når dokumentet er signert vises en grønn hake og det står at dokumentet er signert. Hvis dokumentet ikke er signert enda, vises teksten Start signering.

  • Hvor finner jeg de signerte dokumentene?
    • Du finner dine signerte dokumenter i nettbanken. I menyen «Arkiv» kan du søke i «Dokumentarkiv» eller bla i listen «Signerte dokumenter».

  • Hva må til for å bli kunde?
    • Du kan bruke BankID fra alle norske banker for å bli kunde på nybygger.no. For å bli kunde må du ha:

      • BankID med kodebrikke (uavhengig av norsk bank)
      • Fylt 18 år
      • Norsk fødselsnummer
      • Folkeregistrert adresse og bostedsadresse i Norge
      • Egen e-postadresse
      • Eget mobilnummer

      Registrer deg som kunde

      Er du allerede kunde i Sparebanken Øst eller noen av bankens andre konsepter må du kontakte kundeservice.

       

  • Hvordan bli kunde i nybygger.no?
    • For å bli kunde må du registrere deg med BankID.
      Bli kunde

  • Hvordan oppretter jeg konto?
    • Du kan selv opprette kontoer i nettbanken. I menyen se etter  ”Kontoer og lån” – ”Åpne konto”.

      Send oss en henvendelse med «Sikker e-post» fra nettbanken hvis valget ikke er tilgjengelig eller du av andre årsaker ikke får opprettet konto.

  • Kan nye kunder åpne konto med en gang?
    • Det vil ta inntil 2 virkedager fra en nyregistrert kunde kan åpne konto og bestille kort. Det er fordi det foretas en ekstra kontroll internt.

      Hvis det tar lengre tid eller du har andre spørsmål kan du ta kontakt via «Sikker e-post» i nett- eller mobilbanken.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hva kan jeg bruke BSU-konto til?
    • Pengene du sparer, kan brukes til fremtidig boligkjøp, nedbetaling på boliglånet eller oppussing og vedlikehold. Du må ha kjøpt boligen og flyttet inn i den etter at du opprettet BSU- konto.

  • Hvor mye kan du spare i BSU i løpet av året?
    • Du kan spare maksimalt kr 27.500 i året og til sammen kr 300.000 i løpet av tiden du sparer.

  • Hva skjer hvis jeg tar ut penger fra BSU-konto?
    • Dersom du tar ut pengene uten å bruke dem til bolig, må du tilbakebetale skattefordelen. Penger du har satt inn inneværende år kan tas ut ved spesielle behov uten å måtte tilbakebetale skattefordelen da den ikke blir beregnet før nytt år er påbegynt.

  • Hva skjer med BSU-kontoen når jeg fyller 34 år?
    • Fra det året du fyller 34 år kan du ikke opprette eller fortsette sparing i BSU. Men ta det med ro, pengene blir ikke borte. Du beholder den gode renten.

  • Hvordan bruker jeg BSU for å betale ned på boliglånet?
    • Ønsker du å betale ned på boliglånet med BSU må pengene stå i samme bank som boliglånet. Altså flyttes over til nybygger.no

      Ta kontakte med oss via «Sikker melding» fra nett- og mobilbanken så ordner vi dette for deg.

      Slik gjør du det:

      Først må du oppgi BSU-kontonummer samt kontaktinformasjon til banken du skal flytte BSU fra.
      Vi sender deg skjema for signatur som vi må sende deg per post og du returnerer til oss.
      Vi ber om flytting av din BSU konto i annen bank.
      Når vi mottar opplysninger samt saldo på konto vil BSU opprettes her.

      Dette er dessverre en prosess som vil ta noe tid.

  • Kan jeg bruke BSU for å betale ned månedlig på boliglånet?
    • Ja det er mulig å betale ned på boliglånet med BSU-midlene hver måned.

      Dessverre går ikke dette av seg selv. Du må hver måned sende oss en sikker melding om at din BSU skal benyttes som terminbeløp for nedbetaling av boliglånet.
      Merk at BSU-kontoen må være flyttet over til nybygger.no

  • Hvordan får jeg sperret kortet mitt?
    • Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Du kan også ringe kundeservice på 33 20 08 76

  • Hvordan finner jeg PIN-koden til kortet mitt?
    • Den finner du i nett- og mobilbanken. Åpne menyen, velg «Kort» og «Kortoversikt» – i pilen til høyre velg deretter på «Vise PIN-kode».

  • Problemer med å betale med kort i Vipps
    • Får du beskjed i Vipps om at «Noen kort er ikke støttet i alle butikker ennå» eller «Dette kortet er ikke tilgjengelig i denne butikken» når du skal betale i en nettbutikk eller app?

      Da er løsningen å velge kort som betalingsmåte direkte i nettbutikken eller appen du skal kjøpe noe fra. Altså at du ikke bruker Vipps for å gjennomføre betalingen.

      Årsaken er at Vipps har endret måten de prosesserer betalinger på, og vi jobber nå med løsning slik at du alltid kan bruke våre bankkort i Vipps igjen.

  • Hvor mye kan jeg ta ut fra minibanken?
    • Uttak fra minibank i Norge er 9.900 kroner per dag.

  • Må jeg alltid signere betalinger på nett?
    • I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.

      Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.

      Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.

  • Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?
    • Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
      Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.

  • Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?
    • Du kan reservere deg ved å sende en sikker e-post fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundesenter.

  • Hvilke tjenester kan ha min kortinformasjon lagret?
    • Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.

  • Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?
    • Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

      Også kalt «tæpping».

      Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
      Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.

      Fra 1. januar 2020 skal alle norske butikker tilby kontaktløs betaling.

      Ved beløp over 500 kroner må man taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

  • Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
    • Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktgjenkjenning eller fingeravtrykk.

      NB: For deg som ikke har BankID eller BankID på mobil må du være klar over følgende: Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering. Ikke bruk mobilbankkode tilknyttet gammel mobilbank.

  • Hvordan logger jeg meg inn i mobilbanken?
    • Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiksgjenkjenning kan disse metodene også brukes.

  • Er det egen app for nettbrett?
    • For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

  • Er det krav til versjon av operativsystem?
    • Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

      Mobilbanken krever iOS 11 eller Android 5.

  • Jeg har glemt koden til mobilbanken min, hva gjør jeg?
    • Dersom du har glemt koden til mobilbanken må du aktivere mobilbanken på nytt. Se hvordan aktiverer jeg mobilbanken.

  • Kan jeg bestille BankID eller BankID på mobil fra mobilbanken?
    • Nei, du må logge deg inn i nettbanken for å bestille BankID og BankID på mobil.

  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav  til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?
    • PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen.  Banken har derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

      Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

      Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

  • Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?
    • Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbanken og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.

  • Send sikker e-post
    • Kontakt banken på en trygg og sikker måte.

      Mulig å laste opp vedlegg:

      • Maks 10 antall vedlegg per melding
      • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
      • Tillatte filtyper: pdf, gif og png
  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
    • Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Passord og kode.

      BankID på mobil: Skriv inn telefonnummer og fødselsdato. Du må deretter godkjenne en referansekode på telefonen og taste inn din BankID-PIN på telefonen.

      BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, engangskode med tall fra kodebrikken og et personlig passord.

      Du kan bruke både BankID og BankID på mobil fra en annen bank.

      Passord og kode: Brukernavn er fødselsnummer, D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

      Passord er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken).

  • Hvem kan hjelpe meg med BankID?
    • Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på nybygger.no. Men det går helt fint å bruke BankID fra en hvilken som helst annen bank.

      Har du ikke BankID, glemt passord eller fått sperret den må du snakke med din gamle bank.

  • Hvordan endrer jeg passordet til nettbanken?
    • Du kan endre passordet til nettbanken som du bruker sammen med kodebrikken.

      1. Velg «Passord og kode» på påloggingssiden
      2. Skriv inn brukernavn og klikk «Fortsett»
      3. Skriv inn nåværende passord
      4. Velg «Logg inn og endre passord«
      5. Skriv inn nytt passord og gjenta dette i feltet verifiser passord
      6. Tast inn sikkerhetskode fra kodebrikken
      7. Bekreft – du har nå laget nytt passord til nettbanken

      Dette er ikke det samme som å endre passord på BankID. Da må du snakke med din gamle bank.

  • Send sikker e-post
    • Kontakt banken på en trygg og sikker måte.

      Mulig å laste opp vedlegg:

      • Maks 10 antall vedlegg per melding
      • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
      • Tillatte filtyper: pdf, gif og png
  • Oppdatert nettleser
    • For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken.

      De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.

  • Informasjonskapsler (Cookies)
    • Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din.

  • Hva er beløpsgrensen per måned?
    • Beløpsgrense er det maksimale beløpet du kan betaler regninger for pr. måned. Du finner beløpsgrensen på siden Betalingsinnstillinger i nettbanken.
      Du kan selv sette beløpsgrense opp til kr 500 000,-

      Ønsker du høyere beløpsgrense enn det, så kan du sende oss en e-post fra nettbanken.

  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav  til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Hva er AvtaleGiro?
    • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato.

  • Hvordan oppretter jeg Avtalegiro?
    • Du oppretter avtalegiro i nettbanken.
      Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter Forslag til avtaler. Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på Opprett Avtalegiro.
      Ligger den ikke som forslag, velger du Søk etter tilbyder.
      Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale.

  • Hvorfor blir ikke AvtaleGiroen belastet?
    • Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiroavtale ikke belastes konto:

      • Ugyldig KID-nummerMottakers kontonummer er feil
      • Beløpet er høyere enn registrert beløpsgrense
      • Manglende dekning på belastningskonto
      • Oppdraget er stoppet
  • Hva er eFaktura?
    • eFaktura er en tjeneste der du får regningen/fakturaen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine i alle nettbankene.

  • Hvordan sletter jeg en eFaktura?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. Velg Betalingsavtaler under Betaling i menyen. Finn riktig eFaktura og velg Slett.

  • Hvordan oppretter jeg eFaktura?
    • Du oppretter eFaktura i nettbanken.

      1. Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter forslag til avtaler eller søk etter tilbyder
      2. Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på «Opprett eFakturaavtale»
      3. Ligger den ikke som forslag, velger du «Søk etter tilbyder»
      4. Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale
      5. Du må legge inn din e-postadresse samt e-fakturareferanse, som du finner på fakturaen eller ved å kontakte mottaker

      Det kan ta ca. fire uker før avtalen er klar.

  • Hva er PSD2?
    • PSD2 er EUs direktiv som regulerer betalingstjenester i EUs  indre marked. Siden Norge er medlem av EØS omfatter dette også Norge.  I Norge trådte direktivet i kraft 14. september 2019.

  • Hva er formålet med PSD2?
    • Formålet med PSD2 er å skape økt konkurranse og innovasjon innen banknæringen  og gi deg som kunde større valgfrihet og tilgang til flere tjenester. PSD2 gir muligheten for en tredjepartsleverandør å få tilgang til kundedata gjennom åpne APIer. En tredjepartsleverandør, som ikke nødvendigvis er en bank, kan dermed tilby nye applikasjoner og tjenester til kunden.

      Det andre viktige formålet med PSD2 regelverket er å gjøre betalinger sikrere. Det skjer blant annet gjennom innføringen av sterk autentisering fra 31.12.2020.

  • Fra når gjelder det?
    • 1. april 2018 innførte Norge EU-direktivet om betalingstjenester omtalt som PSD2. Siste del av lovendringen trådte i kraft i 31.12.2020.

  • Hva betyr PSD2 for deg?
    • Endringene  gir deg rett til å gi andre foretak  tilgang i din bank for å utføre tjenester på dine vegne. Det er to typer tjenester disse foretakene kan utføre:

      • Gjennomføre betalinger
      • Samle informasjon

      Som kunde vil kunne samle kontoer fra andre banker i din nett- og mobilbank.  Du vil også oppleve at du må signere flere betalinger enn tidligere f.eks. e-Faktura og all netthandel innenfor EU-land.

  • Er PSD2 trygt?
    • Ja, ingenting skjer automatisk og du må også gi din fullmakt til de forskjellige betalingsforetakene for at de skal kunne gjennomføre betalinger og/eller samle informasjon fra oss som bank. Før du inngår slike avaler er det viktig for deg som kunde å sette deg inn i hvem du gir fullmakt til, og hva du gir foretaket fullmakt til å gjøre på dine vegne.

      Du kan se og trekke samtykkene du har gitt til andre banker eller betalingsforetak i din nettbank.

  • Hvem kontakter jeg for spørsmål om Open Banking og PSD2?
    • Hvis du er en tredjepartsaktør får du tilgang til PSD2-portalen her.  Har du spørsmål, bruk kontaktskjema du finner på den siden.

      Er du kunde kan du kontakte oss fra din nettbank via «Send sikker e-post» eller ved å sende en henvendelse til post@oest.no

  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må du signere flere betalinger enn tidligere. Som for eksempel e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Hvor kan jeg se samtykker jeg har gitt til andre banker og betalingsforetak?
    • I nett- og mobilbanken kan du finne samtykkene du har gitt på siden «Kontoer fra andre banker».

  • Hva er menyvalget "Delte kontoer"
    • Her kan du (gi) se samtykke til andre banker og betalingsforetak tilgang til å innhente informasjon fra dine kontoer hos Sparebanken Øst.

  • Hvor kan jeg se samtykker jeg har gitt til andre banker og betalingsforetak?
    • I nett- og mobilbanken kan du finne samtykkene du har gitt på siden «Kontoer fra andre banker».

  • Gi tredjepart tilgang til å gjennomføre beløpskontroll
    • Ved å gi en tredjepart tilgang til å gjennomføre beløpskontroll kan tredjepart sjekke om et beløp er mulig å belaste kontoen. Tredjepart vil kun få et ja/nei svar fra banken. Du kan når som helst trekke tilbake tilganger du har gitt.

      Søk etter tredjepart

  • Kan banken bekrefte at en betaling er lagt opp til forfall?
    • Du kan i nett- og mobilbank finne betalinger i forfallsmappen.

      Hvis du har lagt til en betaling som skal trekkes fra Sparebanken Øst sin konto via en annen bank kan du  se betalingen  i nettbanken til Sparebanken Øst

      Vi (Sparebanken Øst) kan ikke se betalinger du har lagt inn via andre banker før de er utførte.

  • Hvordan kan jeg vise konto fra nybygger.no i en annen bank?
    • Dersom du ønsker å hente kontoer fra nybygger.no over i enn annen bank, må du søke opp Sparebanken Øst. Sparebanken Øst eier også nybygger.no

  • Hvordan kan jeg legge til konto fra andre banker?
    • Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.

      1. Logg inn i nettbanken eller mobilbanken
      2. Trykk på «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån» i menyen
      3. Velg legg til konto fra annen bank
      4. Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
      5. Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
      6. Signer gjennom BankID
      7. Kontoene dine vil nå bli synlig i oversikten din. Har du lagt til kredittkort fra en annen bank, vil du se denne i kortoversikten.
  • Hvilke kontoer fra Sparebanken Øst (Nybygger) kan vises i en annen bank?
    • Kontoer uten begrensinger kan vises i andre banker. Typisk er dette brukskontoer. Sparekontoer med begrensinger på antall uttak f.eks. kan ikke vises hos andre banker.

  • Hvorfor får jeg ikke hentet inn konto i annen bank?
    • Hvis du har en konto i annen bank som du ikke får hentet inn i nett- eller mobilbanken må du kontakte banken hvor konto er og spørre om den type konto er gjort tilgjengelig for visning i andre banker.

  • Hva er et rammelån?
    • Et rammelån er et fleksibelt boliglån der du har en ramme som du selv velger hvor mye du ønsker å benytte deg av. Lånerammen er tilgjengelig i nettbanken og du betaler tilbake på lånet når det passer deg. Du kan ha en ramme på opptil 50 % av boligens verdi. Du betaler kun renter av det du bruker. Renten legges til på rammelånet hver måned.

      Rammen løper i ett år, men kredittgiver (Sparebanken Øst) vil ved utløpet av perioden vurdere om rammen helt eller delvis kan forlenges for en ny periode eller om den skal gjøres om til nedbetalingslån.

      Rammelån omtales også som fleksilån/flexilån, flexikreditt, rammekreditt eller boligkreditt.

  • Hva slags type sikkerhet godtas (pant)?
    • Produktet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet. Kombinasjon med pant i flere eiendommer er ikke mulig ved dette produktet.

      Pant i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.

  • Hvem kan søke om rammelån?
    • De aller fleste kan søke om rammelån på nybygger.no, så lenge man har:

      • Fylt 18 år
      • Norsk personnummer
      • Folkeregistrert adresse og bostedsadresse i Norge
      • God kontroll på din økonomi

      Dessverre behandles ikke søknader fra selvstendige næringsdrivende eller ansatte i eget Aksjeselskap (uavhengig av eierbrøk).

  • Hvordan søker jeg om rammelån?
    • Ønsker du å søke om rammelån gjør du det i nettbanken.

      Der må du skrive inn boligens verdi, samt ønsket kredittramme. Identifiser deg med BankID underveis i prosessen, da hentes kontaktinformasjonen din opp og eiendommer du eventuelt eier idag.

      Gjelder både om du har lån hos oss fra før eller ønsker å flytte det fra en annen bank.

  • Hvordan betaler jeg rammelånet? (Nedbetalingsplan)
    • På rammelån er det ingen fast nedbetalingsplan. Renter av beløpet du har brukt belastes automatisk rammelånskontoen den 1. hver måned. Så lenge du er innenfor rammen du søkte om trenger du ikke innbetale noe. Du bestemmer selv når du vil betale avdrag.

      Pass på at du har kontroll på nedbetalingen av rammelånet. Vi anbefaler at du setter opp fast betaling for å sikre at lånet blir mindre.

      Du kan bruke lånekalkulatoren for å beregne månedlige renter og avdrag, i tillegg kan du sette en nedbetalingstid.

  • Er det noen begrensning på hva rammelånet kan brukes til?
    • Nei, det er ingen begrensning.

  • Låneeksempel
    • Du eier en bolig med en verdi på kr. 4.000.000 og boliglånet ditt er på kr. 1.600.000. Du kan da søke om et rammelån på kr. 2.000.000,-. Da har du en disponibel ramme (beløp) på kr. 400.000 i nettbanken. Du betaler kun renter av det du bruker av rammen og velger selv når du vil betale ned på lånet.

  • Har du spørsmål rundt koronavirus og din reiseforsikring?

Trenger du hjelp til å logge inn i nettbanken?

Vi har samlet svar på de vanligste spørsmålene vi får i forbindelse med pålogging til nettbanken.

Få hjelp her

Ta kontakt så hjelper vi deg!

Den beste og tryggeste måten å ta kontakt på er via nettbanken eller mobilbanken. Der kan du også laste opp vedlegg.

Sikker e-post

eller du kan sende melding:

Du kan også ringe
Telefon: 33 20 08 76
Mandag – fredag 10:00-12:00

Trenger du hjelp med forsikring?

Alle skader og tap meldes direkte til Frende Forsikring.

De fleste saker kan du melde på nett.

24 timers døgnservice på telefon: 55 15 36 00

Meld skade

Klage og reklamasjon?

Mer informasjon og hva du skal gjøre for å klage eller reklamere finner du hos vår eierbank, Sparebanken Øst.

Les mer