Kundeservice

Finn svaret på det du lurer på selv, send en melding eller ring. Det er opp til deg.

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Klikk på kategoriene og spørsmål og svar åpnes nedenfor.

  • BankID
  • Betaling
  • Boliglån
  • E-signering
  • Kundeforhold
  • Konto
  • Kort
  • Mobilbank
  • Nettbank
  • Avtalegiro
  • eFaktura

  • Hva er BankID?
    • BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.

      I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

  • Har jeg BankID?
    • Ikke alle bankkunder som har kodebrikke, har BankID. Kodebrikken benyttes både til pålogging med passord og kode og til BankID. Er du i tvil om du har BankID eller ikke, logg deg inn i nettbanken og klikk på BankID. Du vil der finne dine avtaler.

      Husk at BankID er strengt personlig, du må aldri låne bort kodebrikke og passord!

  • Blokkert BankID. Hva gjør jeg?
    • Trykk på linken glemt passord. Du kan nå velge om du ønsker å identifisere deg via BankID på mobil eller kontrollspørsmål.

      Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få BankID passord på sms eller e-post.

  • Hvordan bestiller jeg BankID?
    • Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på nybygger.no, men har du BankID fra en annen bank så kan du bruke den. Mangler du BankID, så må du bestille dette fra din eksisterende bankforbindelse.

  • Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?
    • Logg deg på nettbanken og velg BankID-oversikt i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

  • Hva er BankID på mobil?
    • BankID på mobil er like sikkert som vanlig BankID med brikke og enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikken. Du må logge deg inn i nettbanken med kodebrikken fra Sparebanken Øst for å bestille BankID på Mobil.

      Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt.

  • Hvordan bestille BankID på mobil?
    • Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på nybygger.no, men har du BankID fra en annen bank så kan du bruke den. Mangler du BankID, så må du bestille dette fra din eksisterende bankforbindelse.

  • Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?
    • For å logge inn med BankID på mobil legger du inn mobilnummer og fødselsdato.

      Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

  • Hva gjør jeg når jeg har sperret BankID på mobil?
    • Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

  • Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
    • SAOENO22XXX

  • Hva er IBAN?
    • IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

  • Hvor finner jeg Årsoppgavene?
    • Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på Vis dokumenter.

  • Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.

  • Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
    • Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på knappen Opprett ny fast betaling.
      Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan selv velge hvor ofte oppdraget skal utføres.

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvordan bekrefter jeg en betaling?
    • Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.

      Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

      Eksempel på bekreftelse av betaling når du er logget inn uten BankID - Bilde 1Eksempel på bekreftelse av betaling når du er logget inn uten BankID - Bilde 2

      Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

      Eksempel på bekreftelse av betaling når du er logget inn uten BankID - Bilde 3

  • Hvordan søker jeg lån på nett?
      1. Velg det boliglånet som er riktig for deg og trykk på knappen «Søk om boliglån»
      2. Søknadsprosessen åpner seg i eget vindu (Selvbetjent kreditt)
        1. For raskere og enklere prosess er det anbefalt å være registrert som kunde i forkant. Bli kunde her
      3. Fyll inn feltene etter beste evne, så korrekt som mulig
      4. Identifiser deg med BankID, da hentes kontaktinformasjonen din opp og eiendommer du eventuelt eier idag
        1. Ha e-post og telefonnummer til eventuell medlånetaker tilgjengelig
      5. Du trenger IKKE lenger å sende inn lønnslipper og skattemelding. Samtykk heller til at banken kan innhente dette fra skatteetaten i det 4. steget «Økonomi». Det kan også hentes inn i etterkant eller for medsøker ved å gi samtykke her.
      6. Se over og send inn søknad
        1. Ved refinansiering skriv i kommentarfeltet hva pengene skal brukes til
        2. Ved flytting av lån fra annen bank fyll inn lånenummer
        3. Legg ved husleiekontrakt og kjøpekontrakt for eiendom vis du har dette
      7. Søknaden vurderes og vi sender deg et tilbud
      8. Etter at du har signert lånedokumentene og returnert tilbudet blir pantedokumentene tinglyst
      9. Lånet utbetales
  • Hvordan flytter jeg boliglånet?
    • Boliglånet flytter vi for deg når du søker og får innvilget lån hos oss. I første steget velger du «Flytte lån fra annen bank» under valget «Låneformål».

      Fyll inn lånenummer i kommentarfeltet før søknaden sendes inn.

      Skal du øke lånet må du også skrive hva pengene skal brukes til.

  • Kan jeg søke om finansieringsbevis?
  • Kan jeg få avdragsfrihet?
    • Du kan avtale med banken ikke å betale avdrag i en periode, det vil si bare å betale renter. Lån må ligge innenfor 60 % av verdien på boligen. Vi tilbyr avdragsfrihet inntil 2 år.

  • Kan jeg få fast rente? (binde renten)
    • Nei det tilbyr vi dessverre ikke.

  • Er det krav til å være første hjem?
    • Nei, det er ingen krav om det er din første bolig du skal søke lån til. Eneste kravet er at én av lånetakerne er under 34 år.

  • Kan jeg låne til utleiebolig?
    • Ja vi tilbyr lån til sekundærbolig til en noe høyere rente, se prisliste.

  • Holder det at én av de som søker er under 34 år?
    • Ja, det holder at den ene av de som søker om boliglån er innenfor kravet.

  • Hva skjer etter fylte 34 år?
    • Egentlig ingenting. Så lenge du har blitt kunde i banken før du fyller 34 år så skal vi ta vare på deg. Om dere er flere som tar opp et lån sammen, holder det at hovedlåntaker er under 34 år.

  • Har størrelsen på lånet noe å si for renten?
    • Nei, det er forholdet mellom hvor mye du har i egenkapital og boligens verdi som spiller inn på hvilket lån du kan få. Dette forholdet kalles belåningsgrad. Men du må ha uansett ha 15 % egenkapital i følge norsk lov.

  • Har dere mellomfinansiering?
    • Nei, dessverre tilbyr ikke vi ikke mellomfinansiering gjennom nybygger.no Har du behov for dette kan du kontakte Sparebanken Øst.

  • Hva slags type sikkerhet kreves? (pant)
      • Fast eiendom
      • Borettslagsleilighet
  • Hjelp, det er mange ukjente begreper
    • Er du usikker på noen av ordene og begrepene som brukes om boliglån og boligkjøp? Vi har laget en oversikt med forklaringer til deg.

  • Hvor finner jeg dokumentene jeg skal signere?
    • Du finner dokumentene dine ved å logge deg inn i signeringsportalen. Vi har også sendt deg en lenke til e-signeringsportalen på SMS og e-post. Du kan alltid gå tilbake hit for å signere dokumentene dine.

  • Hvordan logger jeg på?
    • Du logger inn i signeringsportalen med BankID brikke og personlig passord.

  • Jeg har fått SMS og e-post om at jeg har en avtale klar for signering, hva gjør jeg?
    • Du følger linken eller klikker på signere lånedokumenter under hovedmenyen. Du kommer da til signeringsportalen, hvor du logger deg på med din BankID. Her finner du en oversikt over hvilke dokumenter som er klare for signering.

      Du må godkjenne og signere ett og ett dokument. Husk at du må ha Adobe Reader.

  • Hvordan signerer jeg?
    • Du signerer med BankID brikke og personlig passord. Det går ikke å bruke BankID på mobil for å signere lånedokumenter da det ikke er tilrettelagt for dette.

      Enkelte andre banker har løsninger der telefonen fungerer som en kodegenerator (BIM OTP). Kunder som har dette i andre banker kan benytte mobilen for signering av lånedokumenter også hos oss.

  • Jeg får ikke åpnet dokumentet, hva gjør jeg?
    • Dokumentene kommer i PDF-format, og du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese  denne typen dokumenter. Du kan laste dette programmet ned gratis på adobe.no.

  • Må jeg signere alle dokumentene hver for seg?
    • Ja, alle dokumentene krever at du signerer med BankID hver for seg. Dokumentene ligger etter hverandre i rekkefølge og du åpner og signerer et og et dokument.

  • Hvordan vet jeg at dokumentene er signert?
    • Når dokumentet er signert vises en grønn hake og det står at dokumentet er signert. Hvis dokumentet ikke er signert enda, vises teksten Start signering.

  • Hvor finner jeg de signerte dokumentene?
    • Vi anbefaler at du lagrer dokumentene på datamaskinene din når du åpner dem i signeringsprosessen. Ellers kan du kontakte banken i etterkant for å få tilgang til dokumentene. Dokumentene er ikke mulig å hente ut i etterkant fra signeringsportalen.

  • Kan jeg signere med mobil?
    • Nei, foreløpig støttes kun BankID med kodebrikke når du skal e-signere. Denne er ikke tilpasset mobilskjermen.

      BankID på mobil er ikke mulig på denne tjenesten.

  • Hva må til for å bli kunde?
    • Du kan bruke BankID fra alle norske banker for å bli kunde på nybygger.no. For å bli kunde må du ha:

      • BankID med kodebrikke (uavhengig av norsk bank)
      • Fylt 18 år
      • Norsk personnummer
      • Folkeregistrert adresse og bostedsadresse i Norge
      • Egen e-postadresse
      • Eget mobilnummer
  • Hvordan bli kunde i nybygger.no?
    • For å bli kunde må du registrere deg med BankID. Bli kunde her

  • Hvilke produkter får jeg når jeg blir kunde?
    • Når du blir kunde får du automatisk med noen produkter. Dette er gratis.

      Du får:

      • Tilgang til nettbank og mobilbank
      • Brukskonto
      • Sparekonto

      I nettbanken kan du blant annet bestille bankkort og opprette flere kontoer.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hva kan jeg bruke BSU-konto til?
    • Pengene du sparer, kan brukes til fremtidig boligkjøp eller nedbetaling på boliglånet. Du må ha kjøpt boligen og flyttet inn i den etter at du opprettet BSU- konto.

  • Hvor mye kan du spare i BSU i løpet av året?
    • Du kan spare maksimalt kr 25.000 i året og til sammen kr 300.000 i løpet av tiden du sparer.

  • Hva skjer hvis jeg tar ut penger fra BSU-konto?
    • Dersom du tar ut pengene uten å bruke dem til bolig, må du tilbakebetale skattefordelen. Penger du har satt inn inneværende år kan tas ut ved spesielle behov uten å måtte tilbakebetale skattefordelen da den ikke blir beregnet før nytt år er påbegynt.

  • Hva skjer med BSU-kontoen når jeg fyller 34 år?
    • Fra det året du fyller 34 år kan du ikke opprette eller fortsette sparing i BSU. Men ta det med ro, pengene blir ikke borte. Du beholder den gode renten, men skattefordelen gjelder ikke lenger.

  • Hvordan får jeg sperret kortet mitt?
    • Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Du kan også ringe kundeservice på 33 20 08 76

  • Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?
    • Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
      Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.

  • Hvordan finner jeg PIN-koden til kortet mitt?
    • Den finner du i nett- og mobilbanken. Åpne menyen, velg «Kort» og «Kortoversikt» – i pilen til høyre velg deretter på «Vise PIN-kode».

  • Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?
    • Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

      Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
      Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm. Ved beløp over 400 kroner må man taste PIN-kode.

      I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

  • Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
    • Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktgjenkjenning eller fingeravtrykk.

      NB: For deg som ikke har BankID eller BankID på mobil må du være klar over følgende: Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering. Ikke bruk mobilbankkode tilknyttet gammel mobilbank.

  • Hvordan logger jeg meg inn i mobilbanken?
    • Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiksgjenkjenning kan disse metodene også brukes.

  • Er det egen app for nettbrett?
    • For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

  • Hva er aldersgrensen for å bruke mobilbank?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Jeg har glemt koden til mobilbanken min, hva gjør jeg?
    • Dersom du har glemt koden til mobilbanken må du aktivere mobilbanken på nytt. Se hvordan aktiverer jeg mobilbanken.

  • Kan jeg bestille BankID eller BankID på mobil fra mobilbanken?
    • Nei, du må logge deg inn i nettbanken for å bestille BankID og BankID på mobil.

  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
    • Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Passord og kode.

      BankID på mobil må bestilles i nettbanken. Da trenger du kun mobilen din når du skal logge deg inn neste gang.

      BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, engangskode med tall fra kodebrikken og et personlig passord.

      Passord og kode: Brukernavn er fødselsnummer, D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

      Passord er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken).

  • Bruk «Glemt passord» fra påloggingssiden for å få tilsendt nytt passord.
    • Bruk «Glemt passord» fra påloggingssiden for å få tilsendt nytt passord.

  • Jeg kommer ikke videre fra påloggingssiden, hva kan være feil?
    • Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din. Et eksempel er IE11, der du må sette følgende innstillinger:

      Klikk på innstillinger i nettleseren (Tannhjul øverst til høyre)

      1. Velg alternativer for internett
      2. Velg Personvern-fanen
      3. Klikk på knappen Avansert
      4. Pass på at Godta er valgt lik innstillingene under
  • Hva er beløpsgrensen per måned?
    • Beløpsgrense er det maksimale beløpet du kan betaler regninger for pr. måned. Du finner beløpsgrensen på siden Betalingsinnstillinger i nettbanken.
      Du kan selv sette beløpsgrense opp til kr 500 000,-

      Ønsker du høyere beløpsgrense enn det, så kan du sende oss en e-post fra nettbanken.

  • Hva er AvtaleGiro?
    • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato.

  • Hvordan oppretter jeg Avtalegiro?
    • Du oppretter avtalegiro i nettbanken.
      Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter Forslag til avtaler. Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på Opprett Avtalegiro.
      Ligger den ikke som forslag, velger du Søk etter tilbyder.
      Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale.

  • Hvorfor blir ikke AvtaleGiroen belastet?
    • Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiroavtale ikke belastes konto:

      • Ugyldig KID-nummerMottakers kontonummer er feil
      • Beløpet er høyere enn registrert beløpsgrense
      • Manglende dekning på belastningskonto
      • Oppdraget er stoppet
  • Hva er eFaktura?
    • eFaktura er en tjeneste der du får regningen/fakturaen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine i alle nettbankene.

  • Hvordan sletter jeg en eFaktura?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. Velg Betalingsavtaler under Betaling i menyen. Finn riktig eFaktura og velg Slett.

  • Hvordan oppretter jeg eFaktura?
    • Du oppretter eFaktura i nettbanken.

      1. Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter forslag til avtaler eller søk etter tilbyder
      2. Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på «Opprett eFakturaavtale»
      3. Ligger den ikke som forslag, velger du «Søk etter tilbyder»
      4. Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale
      5. Du må legge inn din e-postadresse samt e-fakturareferanse, som du finner på fakturaen eller ved å kontakte mottaker

      Det kan ta ca. fire uker før avtalen er klar.

Ta kontakt så hjelper vi deg!

Send melding

Du kan også ringe
Telefon: 33 20 08 76
Mandag – fredag 10:00-12:00

Trenger du hjelp med forsikring?

Alle skader og tap meldes direkte til Frende Forsikring.

De fleste saker kan du melde på nett.

24 timers døgnservice på telefon: 55 15 36 00

Meld skade

Klage og reklamasjon?

Mer informasjon og hva du skal gjøre for å klage eller reklamere finner du hos vår eier bank, Sparebanken Øst.

Les mer