Nettbank og mobilbank

Med nett- og mobilbank har du tilgang til alt som har med ditt bankforhold å gjøre. Betal regninger, overfør penger, få oversikt over forbruket ditt og boliglånet.

Logg inn nettbank

Med tilgang til nettbank og mobilbank kan du:

  • Sjekke saldo, bevegelser og se betalinger til forfall på kontoene dine
  • Betale regninger og overføre til kontoer i andre banker**
  • Overføre mellom egne kontoer
  • Ordne med Avtalegiro og eFaktura
  • Opprette kontoer
  • Bestille og re-bestille bankkort
  • Sperre bankkort
  • Se PIN koden på bankkortet
  • Sette regionsperre på bankkort
  • Ordne med forsikringer
  • Få oversikt over og kjøpe/selge fond
  • Endre samtykker og kontaktinformasjon (Ved endring av telefonnummer vil du bli varslet om endringen via sms)
  • Sende sikker e-post til banken
  • Se kontoer fra andre banker (ny!)

Dette er kun ett lite utvalg av tjenester og funksjoner, tjenestene oppdateres og utvikles hele tiden.

**Betaling til utland kan kun gjøres i nettbanken.

Last ned mobilbanken


Appen er tilgjengelig for iPhone og Android telefoner og kan lastes ned gratis her:

Last ned fra App store Last ned fra Google play

Mobilbanken er denne samme som for Sparebanken Øst-kunder.

Slik får du tilgang

  • Du må ha nettbankavtale. Det får du når du blir kunde.
  • Du må være over 15 år
  • Ha tilgang på PC, nettbrett eller mobil med Internett

Bli kunde og få tilgang til nettbank

  • Nettbank
  • Mobilbank

  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
    • Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Passord og kode.

      BankID på mobil: Skriv inn telefonnummer og fødselsdato. Du må deretter godkjenne en referansekode på telefonen og taste inn din BankID-PIN på telefonen.

      BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, engangskode med tall fra kodebrikken og et personlig passord.

      Du kan bruke både BankID og BankID på mobil fra en annen bank.

      Passord og kode: Brukernavn er fødselsnummer, D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

      Passord er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken).

  • Hvordan endrer jeg passordet til nettbanken?
    • Du kan endre passordet til nettbanken som du bruker sammen med kodebrikken.

      1. Velg «Passord og kode» på påloggingssiden
      2. Skriv inn brukernavn og klikk «Fortsett»
      3. Skriv inn nåværende passord
      4. Velg «Logg inn og endre passord«
      5. Skriv inn nytt passord og gjenta dette i feltet verifiser passord
      6. Tast inn sikkerhetskode fra kodebrikken
      7. Bekreft – du har nå laget nytt passord til nettbanken
  • Oppdatert nettleser
    • For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken.

      De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.

  • Informasjonskapsler (Cookies)
    • Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din.

  • Hva er beløpsgrensen per måned?
    • Beløpsgrense er det maksimale beløpet du kan betaler regninger for pr. måned. Du finner beløpsgrensen på siden Betalingsinnstillinger i nettbanken.
      Du kan selv sette beløpsgrense opp til kr 500 000,-

      Ønsker du høyere beløpsgrense enn det, så kan du sende oss en e-post fra nettbanken.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav  til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Hvordan kan jeg legge til konto fra andre banker?
    • Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.

      1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
      2. Trykk på «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån» i menyen
      3. Velg legg til konto fra annen bank
      4. Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
      5. Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
      6. Signer gjennom BankID
      7. Kontoene dine vil nå bli synlig i oversikten din.
  • Hvorfor får jeg ikke hentet inn konto i annen bank?
    • Hvis du har en konto i annen bank som du ikke får hentet inn i nett- eller mobilbanken må du kontakte banken hvor konto er og spørre om den type konto er gjort tilgjengelig for visning i andre banker.

  • Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
    • Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktgjenkjenning eller fingeravtrykk.

      NB: For deg som ikke har BankID eller BankID på mobil må du være klar over følgende: Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering. Ikke bruk mobilbankkode tilknyttet gammel mobilbank.

  • Hvordan logger jeg meg inn i mobilbanken?
    • Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiksgjenkjenning kan disse metodene også brukes.

  • Er det egen app for nettbrett?
    • For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

  • Er det krav til versjon av operativsystem?
    • Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

      Mobilbanken krever iOS 11 eller Android 5.

  • Hva er aldersgrensen for å bruke mobilbank?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Jeg har glemt koden til mobilbanken min, hva gjør jeg?
    • Dersom du har glemt koden til mobilbanken må du aktivere mobilbanken på nytt. Se hvordan aktiverer jeg mobilbanken.

  • Kan jeg bestille BankID eller BankID på mobil fra mobilbanken?
    • Nei, du må logge deg inn i nettbanken for å bestille BankID og BankID på mobil.

  • Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?
    • PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen.  Banken har derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

      Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

      Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

  • Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?
    • Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbanken og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.