Sperre bankkortet?
- Mistet eller blitt frastjålet bankkortet? Slik gjør du
Da trenger du å sperre og/eller re-bestille kortet. Det kan du enkelt gjøre selv i nett- eller mobilbanken.
- Logg inn i nett- eller mobilbanken
- Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
- Trykk på pilen til høyre for kortet
- I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode
Meld fra dersom du har mistanke om at uvedkommende har fått tilgang til dine kortopplysninger og du tror det er fare for at de kan misbrukes.
Gå til bestridelse av transaksjoner på Sparebanken Øst sin nettside.
Trenger du hjelp til å sperre kortet – Da kan du ringe +47 21 89 62 27
Kortreklamasjon
Skal du klage/reklamere på transaksjoner på kortet ditt, benytt egne skjema for dette.
Ofte stilte spørsmål
- Hvordan oppretter jeg konto?
Du kan selv opprette kontoer i nettbanken. I menyen se etter ”Kontoer og lån” – ”Åpne konto”.
Send oss en henvendelse med «Sikker e-post» fra nettbanken hvis valget ikke er tilgjengelig eller du av andre årsaker ikke får opprettet konto.
- Kan flere disponere samme konto?
Nei, det er dessverre ikke mulig å gi disposisjonsrett til flere på samme konto.
- Ta ut kontanter i butikk
Med bankkortet kan du ta ut kontanter i butikker, minibank eller kontorene våre som har kassetjenester.
I NorgesGruppen-butikker benyttes Kontanttjenester i butikk, en egen tjeneste for innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikker.
Les mer om Kontanttjenester i butikk
- Kan nye kunder åpne konto med en gang?
Du kan åpne flere kontoer og overføre penger til dine nye kontoer med en gang. Men kontoen er fryst, det vil si at du ikke kan overføre penger ut før etter 48 timer.
Det er fordi det foretas en ekstra kontroll internt.
Hvis det tar lengre tid eller du har andre spørsmål kan du ta kontakt via «Sikker e-post» i nett- eller mobilbanken.
- Hvordan avslutter jeg en konto?
Logg deg inn i nettbanken og send melding til nybygger via sikker e-post om hvilken konto(er) som skal avsluttes. Dersom du har Visakort på en konto som skal avsluttes, må kortet sendes nybygger før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer for overførsel av eventuelt restbeløp og renter.
- Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.
- Hvilke krav stilles det for å få bankkort?
- Du kan ikke ha betalingsannmerkninger
- Du må ha minst kr 2000,- på kontoen når kortet bestilles
Begge de nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i nybygger Du bestiller selv kort i nettbanken under menyen «Kort» – «bestill kort».
- Kan jeg betale til utlandet?
Ja, du kan betale og motta betalinger til/fra utlandet hos nybygger
For mer informasjon om utenlandsbetaling og eventuelle restriksjoner se Sparebanken Øst sin nettside.
Der er det også en valutakalkulator du kan bruke for å se hva utenlandsvaluta koster.
Du kan også finne ditt IBANnr. ved å benytte IBAN-kalkulatoren.
- Må jeg alltid signere betalinger på nett?
I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.
Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.
Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.
- Glemt PIN-koden til bankkortet?
- Logg inn i nett- eller mobilbanken
- Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
- Trykk på pilen til høyre for kortet
- I menyen som kommer opp kan du hente PIN-kode
- Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet?
Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nettbanken og mobilbanken.
- Hva gjør jeg om bankkortet blir misbrukt?
- Kortet må sperres. Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nett- og mobilbanken.
- Gå til bestridelse av transaksjoner på Sparebanken Øst sin nettside.
- Last ned og fyll ut skjema for kort og følg anvisningene videre.
- Hvor mye kan jeg ta ut fra minibanken?
Uttak fra minibank i Norge er 9.900 kroner per dag.
- Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?
Du kan reservere deg ved å sende en sikker e-post fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundesenter.
- Hvilke tjenester kan ha min kortinformasjon lagret?
Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.
- Hva er «Visa Secure»?
Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID på mobil eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.
- Hva bør jeg tenke på når jeg bruker bankkortet mitt?
- Noter aldri ned PIN-koden din
- Skjul PIN-koden ved inntasing på minibank eller betalingsterminal
- Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
- Hvis kortet blir slukt, sperr det
- Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
- Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
- Ha alltid telefonnummer for sperring tilgjengelig