Betaling

Det skal være enkelt å bruke banken i hverdagen. Nybygger.no har alt du trenger for en sikker og ukomplisert bankhverdag.

Hvem kan jeg spørre om BankID?

Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på nybygger.no. Men det går helt fint å bruke BankID fra en hvilken som helst annen bank.

Har du ikke BankID, glemt passord eller fått sperret den må du snakke med din gamle bank.

Sperre bankkortet?

  • Mistet eller blitt frastjålet bankkortet? Slik gjør du
    • Da trenger du å sperre og/eller re-bestille kortet. Det kan du enkelt gjøre selv i nett- eller mobilbanken.

      1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
      2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
      3. Trykk på pilen til høyre for kortet
      4. I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode

      Meld fra dersom du har mistanke om at uvedkommende har fått tilgang til dine kortopplysninger og du tror det er fare for at de kan misbrukes.

      Trenger du hjelp til å sperre kortet – Da kan du ringe +47 21 89 62 27

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan oppretter jeg konto?
    • Du kan selv opprette kontoer i nettbanken. I menyen se etter  ”Kontoer og lån” – ”Åpne konto”.

      Send oss en henvendelse med «Sikker e-post» fra nettbanken hvis valget ikke er tilgjengelig eller du av andre årsaker ikke får opprettet konto.

  • Kan nye kunder åpne konto med en gang?
    • Det vil ta inntil 2 virkedager fra en nyregistrert kunde kan åpne konto og bestille kort. Det er fordi det foretas en ekstra kontroll internt.

      Hvis det tar lengre tid eller du har andre spørsmål kan du ta kontakt via «Sikker e-post» i nett- eller mobilbanken.

  • Hvordan avslutter jeg en konto?
    • Logg deg inn i nettbanken og send melding til Nybygger.no via sikker e-post om hvilken konto(er) som skal avsluttes. Dersom du har Visakort på en konto som skal avsluttes, må kortet sendes Nybygger.no før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer for overførsel av eventuelt restbeløp og renter.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hvilke krav stilles det for å få bankkort?
      • Du kan ikke ha betalingsannmerkninger
      • Du må ha minst kr 2000,- på kontoen når kortet bestilles

      Begge de nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i Nybygger.no. Du bestiller selv kort i nettbanken under menyen «Kort» – «bestill kort».

  • Må jeg alltid signere betalinger på nett?
    • I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.

      Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.

      Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.

  • Glemt PIN-koden til bankkortet?
      1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
      2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
      3. Trykk på pilen til høyre for kortet
      4. I menyen som kommer opp kan du hente PIN-kode
  • Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet?
    • Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nettbanken og mobilbanken.

  • Hva gjør jeg om bankkortet blir misbrukt?
      • Kortet må sperres, se spørsmål ovenfor
      • Forholdet må politianmeldes.
      • Fyll ut klageskjema for kort – egenerklæring
      • Både kopi av politianmeldelsen og egenerklæringen sendes til: Nybygger.no, Postboks 67, 3301 Hokksund eller til kundeservice@nybygger.no.
  • Problemer med å betale med kort i Vipps
    • Får du beskjed i Vipps om at «Noen kort er ikke støttet i alle butikker ennå» eller «Dette kortet er ikke tilgjengelig i denne butikken» når du skal betale i en nettbutikk eller app?

      Da er løsningen å velge kort som betalingsmåte direkte i nettbutikken eller appen du skal kjøpe noe fra. Altså at du ikke bruker Vipps for å gjennomføre betalingen.

      Årsaken er at Vipps har endret måten de prosesserer betalinger på, og vi jobber nå med løsning slik at du alltid kan bruke våre bankkort i Vipps igjen.

  • Hvor mye kan jeg ta ut fra minibanken?
    • Uttak fra minibank i Norge er 9.900 kroner per dag.

  • Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?
    • Du kan reservere deg ved å sende en sikker e-post fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundesenter.

  • Hvilke tjenester kan ha min kortinformasjon lagret?
    • Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.

  • Hva er «Visa Secure»?
    • Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID på mobil eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.

  • Hva bør jeg tenke på når jeg bruker bankkortet mitt?
      • Noter aldri ned PIN-koden din
      • Skjul PIN-koden ved inntasing på minibank eller betalingsterminal
      • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
      • Hvis kortet blir slukt, sperr det
      • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
      • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
      • Ha alltid telefonnummer for sperring tilgjengelig