Betaling

Det skal være enkelt å bruke banken i hverdagen. Nybygger.no har alt du trenger for en sikker og ukomplisert bankhverdag.

Sperre bankkortet?

  • Mistet eller blitt frastjålet bankkortet? Slik gjør du
    • Da trenger du å sperre og/eller re-bestille kortet. Det kan du enkelt gjøre selv i nett- eller mobilbanken.

      1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
      2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
      3. Trykk på pilen til høyre for kortet
      4. I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode

      Meld fra dersom du har mistanke om at uvedkommende har fått tilgang til dine kortopplysninger og du tror det er fare for at de kan misbrukes.

      Trenger du hjelp til å sperre kortet – Da kan du ringe +47 21 89 62 27

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan oppretter jeg konto?
    • Du kan selv opprette kontoer i nettbanken. I menyen se etter  ”Konto” – ”opprette konto”.

      Send oss en henvendelse med «Sikker e-post» fra nettbanken hvis valget ikke er tilgjengelig eller du av andre årsaker ikke får opprettet konto.

  • Hvordan avslutter jeg en konto?
    • Logg deg inn i nettbanken og send melding til Nybygger.no via sikker e-post om hvilken konto(er) som skal avsluttes. Dersom du har Visakort på en konto som skal avsluttes, må kortet sendes Nybygger.no før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer for overførsel av eventuelt restbeløp og renter.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hvilke krav stilles det for å få bankkort?
      • Du kan ikke ha betalingsannmerkninger
      • Du må ha minst kr 2000,- på kontoen når kortet bestilles

      Begge de nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i Nybygger.no. Du bestiller selv kort i nettbanken under menyen «Kort» – «bestill kort».

  • Hva gjør jeg dersom bankkortet ikke virker lenger?
  • Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet?
    • Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nettbanken og mobilbanken.

  • Hva gjør jeg om bankkortet blir misbrukt?
      • Kortet må sperres, se spørsmål ovenfor
      • Forholdet må politianmeldes.
      • Fyll ut klageskjema for kort – egenerklæring
      • Både kopi av politianmeldelsen og egenerklæringen sendes til: Nybygger.no, Postboks 67, 3301 Hokksund eller til kundeservice@nybygger.no.
  • Glemt PIN-koden til bankkortet?
      1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
      2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
      3. Trykk på pilen til høyre for kortet
      4. I menyen som kommer opp kan du hente PIN-kode
  • Må jeg alltid signere betalinger på nett?
    • I alle land innenfor EU må du etter innføring av nye regler (PSD2) signere dine betalinger på nett. Signering gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før.

      Fra innføring av de nye reglene 14. September 2019 kan det ta inntil 18 måneder før alle nettbutikker i EU har dette på plass. I den perioden vil det derfor nettsider som ikke krever signering av en betaling.

  • Hva er «Visa Secure»?
    • «Visa Secure» er en sikkerhetsløsning for sikker nettbetaling. Det betyr at du i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato, må identifisere deg med et passord du selv har valgt i nettbanken. Har du et nybygger.no Visa-kort og nettstedet krever «Visa Secure», må kortet være registrert for dette.

  • Hvordan registrerer jeg Visa Secure?
    • Logg deg inn i nettbanken. Velg «Kort» og «Sikker netthandel». Her registrerer du deg med passord og personlig melding. Har du glemt passordet eller det er sperret, oppretter du et nytt i nettbanken.

  • Hva bør jeg tenke på når jeg bruker bankkortet mitt?
      • Noter aldri ned PIN-koden din
      • Skjul PIN-koden ved inntasing på minibank eller betalingsterminal
      • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
      • Hvis kortet blir slukt, sperr det
      • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
      • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
      • Ha alltid telefonnummer for sperring tilgjengelig