Betaling

Det skal være enkelt å bruke banken i hverdagen. Nybygger.no har alt du trenger for en sikker og ukomplisert bankhverdag.

Sperre bankkortet?

  • Mistet eller blitt frastjålet bankkortet? Slik gjør du
    • Da trenger du å sperre og/eller re-bestille kortet. Det kan du enkelt gjøre selv i nett- eller mobilbanken.

      1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
      2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
      3. Trykk på pilen til høyre for kortet
      4. I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode

      Meld fra dersom du har mistanke om at uvedkommende har fått tilgang til dine kortopplysninger og du tror det er fare for at de kan misbrukes.

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan oppretter jeg konto?
    • Når du registrerer deg med BankID for å bli kunde, åpnes det automatisk en brukskonto. Ønsker du flere kontoer kan det opprettes i nettbanken. I menyvalget til venstre i nettbanken velges ”Konto” – ”opprette konto”. Det kan opprettes inntil seks konti.

  • Hvordan avslutter jeg en konto?
    • Logg deg inn i nettbanken og send melding til Nybygger.no via sikker e-post om hvilken konto(er) som skal avsluttes. Dersom du har Visakort på en konto som skal avsluttes, må kortet sendes Nybygger.no før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer for overførsel av eventuelt restbeløp og renter.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hvilke krav stilles det for å få bankkort?
      • Du kan ikke ha betalingsannmerkninger
      • Du må ha minst kr 2000,- på kontoen når kortet bestilles

      Begge de nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i Nybygger.no. Du bestiller selv kort i nettbanken under menyen «Kort» – «bestill kort».

  • Hva gjør jeg dersom bankkortet ikke virker lenger?
  • Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet?
    • Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nettbanken og mobilbanken.

  • Hva gjør jeg om bankkortet blir misbrukt?
      • Kortet må sperres, se spørsmål ovenfor
      • Forholdet må politianmeldes.
      • Fyll ut klageskjema for kort – egenerklæring
      • Både kopi av politianmeldelsen og egenerklæringen sendes til: Nybygger.no, Postboks 67, 3301 Hokksund eller til kundeservice@nybygger.no.
  • Glemt PIN-koden til bankkortet?
      1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
      2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
      3. Trykk på pilen til høyre for kortet
      4. I menyen som kommer opp kan du hente PIN-kode
  • Hva er «Verified by Visa»?
    • «Verified by Visa» er en sikkerhetsløsning for sikker nettbetaling. Det betyr at du i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato, må identifisere deg med et passord du selv har valgt i nettbanken. Har du et nybygger.no Visa-kort og nettstedet krever «Verified by Visa», må kortet være registrert for dette.

  • Hvordan registrerer jeg Verified by Visa?
    • Logg deg inn i nettbanken. Velg «Kort» og «Sikker netthandel». Her registrerer du deg med passord og personlig melding. Har du glemt passordet eller det er sperret, oppretter du et nytt i nettbanken.

  • Hva bør jeg tenke på når jeg bruker bankkortet mitt?
      • Noter aldri ned PIN-koden din
      • Skjul PIN-koden ved inntasing på minibank eller betalingsterminal
      • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
      • Hvis kortet blir slukt, sperr det
      • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
      • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
      • Ha alltid telefonnummer for sperring tilgjengelig