BankID og BankID på mobil

BankID er en personlig og sikker elektronisk legitimasjon for identifisering og signering på nett.

BankID kan brukes for å logge på og å betale regninger i nettbanken. Men også kjøp av produkter og tjenester på internett og til signering hos offentlige instanser som for eksempel Altinn, NAV, kommuner (søke om barnehageplass) og resept fra lege.

Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på Nybygger.no, men har du BankID fra en annen bank så kan du bruke den. Mangler du BankID, så må du bestille dette fra din eksisterende bankforbindelse.

Du må ha BankID for å signerer lånedokumenter.

Ofte stilte spørsmål

  • BankID
  • BankID på mobil

  • Hva er BankID
    • BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.

      I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

  • Har jeg BankID?
    • Ikke alle bankkunder som har kodebrikke, har BankID. Kodebrikken benyttes både til pålogging med passord og kode og til BankID. Er du i tvil om du har BankID eller ikke, logg deg inn i nettbanken og klikk på BankID. Du vil der finne dine avtaler.

      Husk at BankID er strengt personlig, du må aldri låne bort kodebrikke og passord!

  • Blokkert BankID. Hva gjør jeg?
    • Trykk på linken glemt passord. Du kan nå velge om du ønsker å identifisere deg via BankID på mobil eller kontrollspørsmål.

      Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få BankID passord på SMS eller e-post.

      Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en sikker e-post fra nettbank. Får du ikke logget deg inn i nettbanken må du ringe kundeservice.

  • Hvordan bestiller jeg BankID?
    • Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på nybygger.no, men har du BankID fra en annen bank så kan du bruke den. Mangler du BankID, så må du bestille dette fra din eksisterende bankforbindelse.

  • Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?
    • Logg deg på nettbanken og velg BankID-oversikt i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

  • Hva er kravet for å kunne få BankID?
      • Du må være over 15 år
      • Du må ha norsk personnummer
      • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
      • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon
      • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer eller registrere dette i nettbanken før du bestiller BankID
      • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst
  • Hva er BankID på mobil?
    • BankID på mobil er like sikkert som vanlig BankID med brikke og enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikken. Du må logge deg inn i nettbanken med kodebrikken fra Sparebanken Øst for å bestille BankID på Mobil.

      Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt.

  • Hvordan bestille BankID på mobil?
    • Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på nybygger.no, men har du BankID fra en annen bank så kan du bruke den. Mangler du BankID, så må du bestille dette fra din eksisterende bankforbindelse.

  • Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?
    • For å logge inn med BankID på mobil legger du inn mobilnummer og fødselsdato.

      Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

  • Hva gjør jeg når jeg har sperret BankID på mobil?
    • Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

  • Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID på mobil?
    • Nei, selv om du har gått over til å benytte BankID på mobil må du oppbevare kodebrikken på et sikkert sted, da du i enkelte sammenhenger vil få behov for å bruke den.

      Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt i nettbank.